Review is de Engelse vertaling van ‘beoordeling’. In het Nederlands wordt review ook wel recensie genoemd. Je kunt ook spreken van een testimonial of aanbeveling. In dit blog leg ik uit waarom het belangrijk is om reviews te vragen voor jouw website. Ook geef ik in dit artikel tips over hoe je om een review voor jouw website kunt vragen EN hoe je ervoor zorgt dat jouw klant de perfecte review voor jouw website schrijft.

Wat is een review?

Een review is een ervaring van een klant over een product of dienst. Dit kan een positieve of negatieve ervaring zijn, maar in dit blog gaan we uit van een positieve ervaring. Met een review van een klant kun je potentiële klanten overtuigen van jouw product of dienst. 

Wat staat er in een review?

Een goede review beschrijft welk resultaat jouw dienst of product de klant heeft opgeleverd. Welk “probleem” heeft jouw product of dienst opgelost voor de klant? Verder wordt er in een review beschreven hoe het proces (de klantreis of customer journey) rondom het afnemen van jouw product of dienst is verlopen en hoe het contact is geweest.

Podcast Buro Kriebels

De foto’s maakte ik voor Tessa van TessAdmin, mijn geweldige boekhoudster!

Reviews plaatsen op jouw website

Social proof

Reviews kunnen potentiële klanten overtuigen om met jou te gaan samenwerken. Wat jij zegt is mooi, maar wat een ander over jouw product of dienst vertelt, is veel krachtiger en geloofwaardiger. Positieve ervaringsverhalen op jouw website, ook wel social proof genoemd, trekken nieuwe klanten en stelt een potentiële klant op zijn gemak. Denk maar aan mond-tot-mond reclame, betere reclame is er niet. En verkopen is nu eenmaal makkelijker wanneer een ander jouw product of dienst aanprijst.

Wat een ander over jou zegt heeft veel meer bewijskracht dan wat je zelf zegt.

Is er op jouw website een bevestiging te vinden dat jouw product of dienst geweldig is? Door het lezen van positieve ervaringen op jouw website zijn potentiële klanten eerder geneigd om contact met jou op te nemen of een aankoop te doen. Het is dus belangrijk dat je jouw website voorziet van social proof, maar hoe doe je dat? Hieronder ga ik er verder op in en beantwoord ik deze vragen voor jou.

N

Hoe vraag je netjes om een review voor jouw website?

N

Hoe laat je jouw klant een goede review voor jouw website schrijven?

Hoe vraag je netjes om een review voor jouw website?

Simpel om een review vragen levert meestal vrij weinig resultaat op. Je moet jouw klant dus goed uitleggen waarom deze review zo belangrijk is. Jouw klant zal dan eerder geneigd zijn om jou te helpen met een review. Bedenk vooraf wat je met je review wilt bereiken en hoe je netjes om een review vraagt.

$

Bedank de klant

Geef een compliment en/of bedank jouw klant voor het afnemen van jouw product of dienst.

$

Wat is de reden?

Het is goed om je te realiseren dat jouw potentiële klanten geholpen zijn als zij een dienst of product bij jou afnemen. Het beantwoordt hun hulpvraag. Jouw klant kan helpen om potentiële klanten te overtuigen met jou samen te werken.

$

Vertel wat de klant moet doen

Verwijs de klant met een link naar de plek waar je graag een review wilt, bijvoorbeeld Google of Facebook. Of misschien wil je gewoon een reply op jouw mail. Maak het de klant zo makkelijk mogelijk.

$

Geef aan hoeveel tijd het kost

Niemand heeft zin om lang te blokken op een review. Geef aan hoeveel tijd een beoordeling schrijven daadwerkelijk in beslag neemt.

Voorbeelden uitnodiging review

Voorbeeld 1

Hoi [naam]! Wat fijn dat je zo tevreden bent met [dienst/product]. Om te kunnen groeien zou ik heel erg geholpen zijn als je deze positieve ervaring zou willen delen met mijn toekomstige klanten. Wil je een review op Google [link] plaatsen? Het schrijven van de review kost ongeveer 5 minuten tijd.

Voorbeeld 2

Hallo [naam]! Dankjewel voor het afnemen van mijn [omschrijving dienst]. Ik ben benieuwd hoe je mijn dienst hebt ervaren. Bezoekers van mijn website zijn ermee geholpen om hierover te lezen en het is daarom erg belangrijk voor mij om positieve ervaringen te kunnen delen. Zou je mij hiermee willen helpen door 3 vragen te beantwoorden? Dit kost slechts 5 minuten van je tijd.

Voorbeeld 3

Hi [naam]! Ik hoop dat je blij bent met [dienst/product]. Ik streef ernaar om mijn klanten de best mogelijke ervaring te bieden en jouw feedback is daarbij van onschatbare waarde. Zou je alsjeblieft een moment kunnen nemen om een korte review achter te laten? Jouw mening helpt niet alleen andere klanten om beter geïnformeerd te zijn, maar het stelt mij ook in staat om te groeien en mijn [dienst/product] te verbeteren. Het kost maar een paar minuten van je tijd en je kunt dit doen door op onderstaande link te klikken.

Wanneer en hoe vraag je om een review?

Je kunt op verschillende manieren en momenten om een review voor jouw website vragen.

N

Stuur een e-mail na aankoop

N

Vraag het op de factuur op kassabon

N

Bel je klant op

N

Spreek een video boodschap in

N

Stel een vragenlijstje op

N

Stuur een link van een review platform mee

Weet jij nog een slimme of ludieke manier om een review voor jouw website te vragen? Deel deze hieronder bij de reacties of stuur mij een mail. Ik vul dit lijstje graag aan!

De perfecte reviews voor jouw website

Elke positieve recensie is natuurlijk perfect! Toch zijn er nog wel wat kritische punten om rekening mee te houden.

$

Houd het geloofwaardig

$

Plaats geen fake reviews

$

Vermijd zakelijk taalgebruik

$

Gebruik een menselijke toon

$

Maak het inhoudelijk

$

Gebruik voorbeelden die tot de verbeelding spreken

Hoe laat je jouw klant de perfecte review voor jouw website schrijven?

Om jouw klant de perfecte review voor jouw website te laten schrijven, heb ik een worksheet gemaakt. Ik geef je 15 voorbeelden van vragen die je aan jouw klunt kunt stellen. Je kunt het hieronder bestellen en dan zit het direct in jouw mailbox.

Print het werkblad uit en onderzoek op welke vragen jij een antwoord wil hebben in een review. Dit werkblad helpt jou de juiste vragen aan jouw klant te stellen en de klant een perfecte review te laten schrijven.

Worksheet reviews

 2,99

Goed om te weten voordat je reviews op jouw website plaatst

Vraag altijd toestemming voor het plaatsen van een review op jouw website, ook voor het plaatsen van een naam en/of foto. Als de review op een ander platform is geschreven, dan vraag je ook toestemming om de review door te plaatsen naar je website. Het liefst doe je dit schriftelijk, zodat de toestemming zwart op wit staat.

Succes met het verzamelen van reviews voor jouw website!

Je weet nu precies hoe je dit kunt aanpakken en ik ben heel erg benieuwd naar jouw ervaring. Laat je het mij weten?

Met wie wil je deze blog delen?

Pin It on Pinterest